Google Translate

dinsdag 1 april 2014

Saami kralen

In Lapland zijn we al een aantal kralen voor rendieren tegengekomen. De kraal in deze blogpost stond in de buurt van Flottarleden, Trollforsen. De blogpost over Flottarleden is hier terug te lezen. De kralen horen bij het leven van de Saami rendierherders. Een goed beeld van het leven van de Saami is te lezen in het boek a Year in Lapland van Hugh Beach. Over dit boek wil ik altijd nog een keer een blogpost schrijven, maar ben toen de blogpost kwijtgeraakt en het opnieuw schrijven kost me veel moeite. Mocht je niet zo lang kunnen wachten, dan is het boek bij Bol.com te bestellen. Meer informatie over rendieren en Saami is te vinden op de onderstaande websites.
Hieronder de foto's van de kraal dichtbij Flottarleden, Trollforsen.








We kwamen twee stukjes van een gewei tegen. Dit is wel uniek, want volgens het boek De laatste grens van Karin Anema wordt elk stukje gewei opgeraapt en gebruikt. Het boek van Karin is te bestellen bij Bol.com.





4 opmerkingen:

  1. Zelf ben ik ze nog niet eerder tegengekomen met zeildoek. Altijd nog van hout, wat ik ook wel fraaier vind. Heb jij er meer gezien met zeildoek? Hopelijk niet het beeld van de toekomst :-).
    Wat ontzettend zonde dat je toen die blogpost bent kwijtgeraakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gedeelte was met zeil en bij een ander gedeelte was er geen zeil aanwezig. Ik post in een andere blogpost de foto's van de andere kralen. Niet allemaal voorzien van zeil. Het kan ook zijn dat ze het nog weg moesten halen.

      Verwijderen
    2. Hallo Hans. Bloggen is fijn. Ik ben aan tweede blog serie begonnen. De eerste, "Lofotig" is klaar en gebundeld in boekje en ben nu met tweede, "Vesterålig" bezig. Geeft zo veel plezier dus begrijp helemaal dat je al 300 hebt gedaan :-)
      Ik vermoed dat je al gelezen hebt, anders: www.oetzi-travel.blogspot.no
      groetjes
      martin

      Verwijderen
    3. Hoi Martin, Ik heb even gelezen. Dat is een mooi plekje in Noorwegen waar je nu zit. Ik ben benieuwd naar de vervolgverhalen.

      Verwijderen