Google Translate

zondag 3 augustus 2014

Naturreservat Hölick

Hölick, ik heb er vaker over geschreven en wel in de blogposten van 19 januari 2013, 10 mei 2014 en 17 mei 2014. In de blogpost van januari 2013 had ik het over de wandelingen en de grotten in het natuurreservaat van Hölick. In de zomer van 2013 zijn we het natuurreservaat in geweest en hebben we daar gelopen en de grot gevonden.

Naturreservat Hölick






Naar de grot.






Eindelijk bij de grot aangekomen en er stond een ladder klaar om naar beneden te gaan.

Ladder

In de grot.

In de grot.

In de grot.

In de grot.
Volgens de website van Hölick Havsresort bestaat het grottenstelsel uit 10 ruimtes en is het stelsel 1133 meter lang. Dit is te zien op de plattegrond hieronder.

Plattegrond van de grot.
Het seizoen in de grot heeft een vertraging van twee maanden. In de zomer kan het dus nog nat zijn. Advies is om twee zaklampen per persoon mee te nemen. Zonder zaklampen is de kans op verdwalen erg groot. We hadden geen zaklampen bij ons, dus zijn we blijven steken in de eerste ruimte. Je moet geen claustrofobie hebben, want de doorgangen zijn erg smal. Dit is goed te zien op de onderstaande foto afkomstig van de Hölick Havsresort website. Kinderen mogen niet alleen de grot in.

Foto van internet.
Op het blog van Alexandra Lindgren is een blogpost over Hölick te lezen. De grot van Hölick lijkt op de grotten die we in de Ardennen een zijn tegengekomen bij La Roche Trouée. Het verschil is dat je in de Ardennen de grotten niet kon betreden, maar bij Hölick is dit wel mogelijk.











Meer informatie is te vinden op de onderstaande websites:
- Kaart Hölick naturreservat
- Länsstyrelsen Gävleborg
- Geocaching Hölicks Naturreservat

6 opmerkingen:

  1. Ik krijg spontaan claustrofobie als ik die foto zie met die twee benen die uit die nauwe doorgang steken. Leuke blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Hans heb zitten genieten van je reportages, zo leer ik een stukje Zweden, vanuit mijn luie stoel
    Groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, daar krijg je mij dus niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doodeng. Voor geen goud ga ik daar naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zagen geen doorgang, maar als ik wist dat je verder kon, had ik zeker een poging gedaan om iets verder te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen