Google Translate

vrijdag 20 maart 2015

Gastblog van Inge Rörik

Ik kreeg een vraag van Inge Rörik of ik iets zou kunnen doen met haar verhaal over een plek in Zweden en met een Zweeds kledingmerk. Het heeft geresulteerd in deze blogpost van haar hand.

----------------------------------------------------------------

Drie paar ogen keken mij ongelovig aan… Wáár wil je naar toe? ‘Nou…’ begon ik schoorvoetend,
‘naar een camping met helemaal niets’. 
‘Ook geen elektriciteit?’
‘Eeehh… nee, ook niet.’
‘Kan jij dan wel zonder föhn?’
‘Misschien….’


Er volgde een stroom van bedenkingen…. Douchen? Ja hoor, met een solar douche. Wassen? Ja hoor, ook aanwezig, aan het einde van je armen. WC? Ja, zelfs die is aanwezig, maar dan wel een authentiek Zweeds model.
Eten koken? Nou dat is nu juist de charme van deze camping, vuurplaatsen genoeg, houtstapel vooraan bij de receptie en zagen en hakken maar! Dé ontmoetingsplaats bleek achteraf, waar men andere campeurs leerde kennen.
Sauna? Ja, een houtgestookte! Leuk hè? Ook hiervoor zelf hout hakken en dan de sauna in!
Opslag? Ja hoor, ook, een uitgegraven grot onder de grond, zoals je ze wel vaker ziet in Zweden.
‘Dus… er is van alles, maar er is eigenlijk ook helemaal niets?’
‘Yep!’

We hadden de eerste keer voor 1 week geboekt en we bleven er 4. Ik moet wel een waarschuwing meegeven, terug in de bewoonde wereld kan behoorlijk confronterend zijn.

Inmiddels komen we er al vele jaren, het is er thuiskomen op Hätteboda Vildmarkscamping in Urshult (vlakbij Tingsryd). Iedere keer weer. En voor de diehards is het ook mogelijk om er in de winter te camperen! IJsvissen en vanuit de sauna zó het ijskoude water in! Wat wil je nog meer?




Er zijn maar een paar redenen voor mij om van de camping af te gaan, de dagelijkse boodschappen, authentieke markten en de omgeving verkennen. Tijdens deze uitstapjes ben ik dan wel op zoek naar bijzondere spulletjes of winkeltjes. In de wat grotere steden kwam ik een winkel tegen in kinderkleding met aparte, vrolijke maar vooral kwalitatief goede waar. En een enorm pluspunt waar ik altijd op let: gecertificeerd door verschillende organisaties die erop toezien dat alles fair, eerlijk, milieuvriendelijk en vaak ook biologisch wordt geproduceerd. Inmiddels is deze keten ook in Nederland vertegenwoordigd, met drie fysieke winkels én een Homeparty concept. De winkel heet Polarn o. Pyret en ben je geïnteresseerd in een leuke, gezellige avond waarbij je kennis maakt met dit prachtige merk, mail mij dan alsjeblieft! Het kon natuurlijk niet uitblijven dat ik, eenmaal thuis, ver weg van het prachtige Zweden, een stukje Zweedse kwaliteit aan de man/vrouw wil gaan brengen! 

Voor vrijblijvende informatie: inge.rorik@polarnopyret.nl.

5 opmerkingen:

  1. dank je wel Hans!
    Op naar Hätteboda?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet :-). Småland willen we nog wel een keer bekijken.

      Verwijderen
  2. Die omgeving is werkelijk prachtig! Wij hebben daar gezwommen in een meer, het plekje leek wel de hemel op aarde. Nu kom ik zelf al 33 jaar in Zweden en ben dus wel het een en ander gewend aan mooie plekken, maar dit was zo bijzonder mooi, zo'n gevoel van: hier hoor ik thuis. Waanzinnig!! De camping die jij beschrijft kende ik nog niet. Staat genoteerd voor volgend jaar. Dit jaar gaan we een hele andere kant van Europa in. Ook mooi, maar toch anders.

    Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat ik je na 33 jaar tóch iets nieuws heb kunnen vertellen. Ik hoop dat je het net zo fijn gaat vinden als ik!

    BeantwoordenVerwijderen