Google Translate

maandag 5 oktober 2015

Italiaanse schoenen - Henning Mankell

Boek details:
Auteur: Henning Mankell
Titel: Italiaanse schoenen
Originele titel: Italienska skor
Vertaling: Clementine Luijten
Verschijningsdatum: 2008
Bladzijde: 315
Uitgeverij: Uitgeverij de Geus
ISBN: 9789044521665


Samenvatting:
De ex-chirurg Fredrik woont op een eiland, met als enige gezelschap zijn hond en kat. Een geheim uit het verleden is de aanleiding voor deze zelfverkozen eenzaamheid. Op een morgen ziet hij een vrouw op het ijs. Het is Harriet, de vrouw die hij bijna veertig jaar geleden verliet zonder iets te zeggen. Ze heeft niet lang meer te leven en vraagt hem een oude belofte na te komen: haar meenemen naar een vennetje in het bos, waar ze ooit zouden gaan zwemmen als ze getrouwd waren. Dit is het begin van een bevreemdende reis, die Fredrik voor nog meer verrassingen zet. 

Het boek:
Op 15 oktober komt het nieuwe boek van Henning Mankell Zweedse laarzen uit. Dit wordt overschaduwd door het bericht van vandaag dat Hennink Mankell is overleden. Ondanks dat mag ik het boek lezen van uitgeverij De Geus. Het boek is eigenlijk een opvolger van Italiaanse schoenen. Italiaanse schoenen had ik nog niet gelezen en kreeg dit boek ook van De Geus, waarvoor ik zeer dankbaar ben.

Boek bestaat uit vier delen:
  • Deel 1: Het ijs
  • Deel 2: Het bos
  • Deel 3: De zee
  • Deel 4: Winterzonnewende
Het verhaal draait om de zesenzestigjarige man Fredrik Welin. Het verhaal begint in januari en Fredrik woont als een gevangene op een eiland in de archipel. Welke archipel is niet duidelijk. Er worden wel namen genoemd zoals Suckarna, Mittbåden, Järnsundet en Korsholmen. Over deze namen is weinig tot niets te vinden en zullen door Mankell zijn verzonnen. Er is wel wat te vinden over Sillhällarna, maar dit is geen eiland. In ieder geval woont Fredrik er met een oude kat, een oude dove hond en een grote mierenhoop in de woonkamer.

Fredrik besloot op zijn vijftiende om dokter te worden. Zijn vader was ober en dat wilde hij zelf niet worden. Hij werd inderdaad arts en ging met op vierenvijftigste met pensioen. Sindsdien woont hij al twaalf jaar op het eiland. Vijftien jaar geleden woonden er zo'n vijftig vaste bewoners op de eilanden. Tegenwoordig zeven, van wie één onder zestig, de uit Vesselsö afkomstige postbode Ture Jansson. Het leven van Fredrik staat in het teken van eenzaamheid tot hij op een dag een vrouw op het ijs ziet staan. In de winter is het water bevroren in de archipel. De vrouw heet Harriet Hörnfeldt. Ze was veertig jaar geleden de vrouw waarvan Fredrik meer had gehouden dan van welke andere vrouw ook. Harriet is zevenenzestig en dus een jaar ouder dan Fredrik. Het is precies zevenendertig jaar geleden dat Fredrik haar achterliet toen hij een studiebeurs kreeg om te studeren in Arkansas, Amerika. Ze hebben nooit afscheid van elkaar genomen. Nu is ze terug en ongeneeslijk ziek. Ze wil graag dat Fredrik zijn belofte nakomt om het bosvennetje ergens in Norrland te laten zien. Hij had dat belooft toen ze nog samen waren. Dit bezoek zet zijn leven op de kop. Hoe het op de kop gezet wordt, moet je zelf lezen. Maar dat het verrassend is, staat vast. In de loop van het verhaal wordt namelijk duidelijk hoe de levens van Fredrik en Harriet zijn gelopen.

Conclusie:
Wat een geweldig goed verhaal is dit geworden. Ik had mijn bedenkingen bij de titel, maar dat is onterecht gebleken. Tijdens het lezen is de vergelijking met Mankell zelf naar boven gekomen. Harriet heeft kanker en Mankell had het ten tijde dat ik het boek gelezen heb ook. Of hij tijdens het schrijven van dit boek ook kanker had, weet ik niet. Tijdens het lezen had ik het gevoel van wel. Een realistisch verhaal over een eenzame man die leeft op een eiland. Ik zie het zo voor me. Op 15 oktober verschijnt Zweedse laarzen waarin Fredrik opnieuw een hoofdrol speelt. Dat boek krijgt een andere lading mee bij het lezen zo vlak na het overlijden van Mankell.

Wetenswaardigheden:
Veel plaatsen die in het boek voorkomen zijn verzonnen. Enkele plaatsen bestaan wel. Hierboven zijn er al een aantal genoemd en hieronder staan er nog meer.
  • Schoenmaker Giaconelli Mateotti. Hij werkte ooit bij het beroemde schoenmakersgeslacht Gatto. Fredrik krijgt nieuwe schoenen van Giaconelli. Giaconelli heeft gewoond in Via Salandra. Hij maakt schoenen voor dirigent Keskinen en diva Klinkowa.
  • Het nummer En Sjöman älskar havets våg
Caravaggio

  • Jussi Björling.
  • De Schilder Caravaggio.
  • Sångledsbyn.
  • Een ander onderwerp wat tegenwoordig weer helemaal speelt zijn vluchtelingen. Vluchteling Teabag wordt genoemd en die komt volgens mij voor in het boek Tea-bag van Mankell.
  • Het nummer Sail Along Silvery Moon.

Recensies:
- Bib Maaseik
- Dizzie
- Ranking the books
- Mijn vele liefdes
- Met mijn neus in een boek
- Misdaadroman

2 opmerkingen:

  1. Wat een triest nieuws vandaag, ik ben er echt van geschrokken. Ik weet nog dat ik Italiaanse schoenen toendertijd een heel mooi verhaal vond en wil zeker Zweedse laarzen lezen. Als ik een mierenhoop zie moet ik altijd aan dit boek denken :).

    BeantwoordenVerwijderen