Google Translate

donderdag 14 april 2016

Steden: Hamar

Hamar is de hoofdstad van de provincie Hedmark in Noorwegen. We waren in de buurt, dus een bezoek aan deze stad met het bekende schaatsstadion leek ons leuk. Hamar werd tussen 500 en 1000 na Christus gesticht aan het meer Mjøsa, het grootste meer van Noorwegen. In 1994 werden in Lillehammer de Olympische Winterspelen georganiseerd. Hamar was onder andere de gastheer voor het kunstschaatsen en het schaatsen en is daarom vooral bekend door haar schaatsstadion. Het is al lang geleden, maar ik kan me het nog vaag herinneren dat het een omgekeerd Vikingschip, Vikingskipet, was vanwege de vorm van het gebouw. Eerst maar eens een bezoek aan Hamar zelf.

Stallgården Restaurant.



Gutten på triangelen van Gustav Vigeland.

Torghjørnet kjøpesenter.

Het centrum van Hamar viel ons tegen. De dag daarvoor hadden we Lillehammer bezocht en vergeleken daarmee viel Hamar best wel tegen.

Domkerk van Hamar.
In Hamar mag de kerk niet ontbreken. Helaas was de kerk gesloten.
Domkerk van Hamar.
Bisschop Halvor Folkestad.
Arbeiderkvinnen.
Under Brua Festivalen.
Kirsten Flagstad.
Kirsten Flagstad was een Noorse operazangeres. Er is zelfs een museum aan haar gewijd.


Het oude huis van Kirsten Flagstad.


CC Stadion.
Het centrum van Hamar stelde niet zo veel voor. Daarentegen heeft men in Hamar een enorm koopcentrum, CC Stadion. Het was een van de grootste die we gezien hebben in Scandinavié.






Even buiten Hamar zijn wel interessante dingen te zien, zoals het Pilegrimssenter.

Pilegrimssenter.
Pilegrimssenter.
Heerlijk was een plekje aan het meer.




Hamarkaupangen.
En natuurlijk een bezoek gebracht aan het schaatsstadion Vikingskipet.

Hjalmar Andersen.

Vikingskipet architect Ole K. Karlsen.
Olympia fontein - Carl Nesjar
Kunstenaar Carl Nesjar kwam eerder aan bod in de blogpost over Kristinehamn.




Natuurlijk hebben we nog niet alles gezien van Hamar. De Domkirkeodden leek me erg interessant, maar de entree was voor ons vieren zo'n vijftig Euro, dus maar achterwege gelaten.


8 opmerkingen:

  1. Grappig, hier is het kleine Lillesand ook een stuk leuker dan zijn grote broer (of zus) Kristiansand, vind ik dan :)

    Leuk om te zien. Je plaatjes van aan het meer zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Hamar ben ik (nog) niet geweest, maar die doorkijkjes naar het water.... dat maakt het al gauw een leuke plaats in mijn ogen.
    Wie weet ga ik het nog eens met eigen ogen zien, door jullie foto-''ogen'' ziet het er mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooit een keer in Hamar geweest voor een koffiestop in het centrum. Prima koffie, maar ik had niet het idee dat er veel te beleven valt. Dit stukje bevestigt dat. Oh, en dan nog twee feitjes *nerdmodus aan*. 1. Kristin Flagstad is de dame die is afgebeeld op het briefje van 100 hier. en 2. Het meer is het grootste in Noorwegen *nerdmodus uit* Fijn weeekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Het grootste meer wist ik dan wel weer :-). Altijd handig zo'n nerd modus.

      Verwijderen
  4. Wat leuk dat je besluit om zomaar een stad als Hamar aan te doen, dat het tegenviel, wist je van te voren ook niet. Wij rijden meestal alleen langs een stad. Ook al valt er niet veel te beleven, krijg je wel een beetje een beeld hoe de Noren leven en dat is toch wel weer leuk. Toch maar eens in de route opnemen, gewoon een stad bezoeken, als we weer naar Noorwegen gaan. Het Mjosa meer vind ik schitterend, als je er langs rijdt, lijkt er geen einde aan te komen. Dank voor je mooi bogpost weer, fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik zo terugkijk hebben we aardig wat gezien van Hamar :-). We proberen altijd zoveel mogelijk te zien van het gedeelte waar we verblijven.

      Verwijderen