Google Translate

donderdag 19 oktober 2017

The Antifascists

In Zweden kwam ik de onderstaande poster tegen.


Dit soort posters vind ik altijd interessant om uit te zoeken welk verhaal erachter zit. Deze was vrij simpel, namelijk de documentaire The Antifascists. Hieronder is de trailer van de documentaire te zien.


De samenvatting van de documentaire volgens de Anti-Fascistische Actie website is als volgt:

Er wordt in de straten van Europa een kleinschalige oorlog gevochten, en het doelwit is het fascisme. Deze documentaire neemt ons mee achter de schermen van de militante groepen die zich antifascist noemen. In 2013 viel een groep gewapende nazi’s een vreedzame demonstratie in Stockholm aan waarbij gewonden vielen. In Griekenland wordt de neonazi partij de Gouden Dageraad de derde grootste partij en in Malmö wordt de activist Showan Shattak en zijn vrienden aangevallen door een groep nazi’s met messen, hij belandt in een coma. In dit portret van de antifascisten in Griekenland en Zweden ontmoeten we sleutel figuren die hun radicale standpunt belichten maar ook reflecteren op hun gewelddadigheid en militante attitude.

Helaas heb ik de film niet kunnen vinden. Wel wat informatie over de film gevonden:
Griekenland en Zweden dus. In Griekenland de neonazi partij De Gouden Dageraad. Deze groepering kwam ik al tegen in het boek Amsterdam - Stockholm van Arne Dahl. Verder komen nog aan bod Showan Shattak, Kajsa Ekis EkmanJoel Bjurströmer Almgren en Lisa Bjurwald.

Lisa Bjurwald komt me bekend voor en wel van het boek Tot as.


Het boek helaas nog niet gelezen, maar staat wel op mijn nog te lezen lijst. Lisa was werkzaam voor Expo magazine tussen 2006 en 2011. Expo is een Zweeds anti-racistisch magazine en het maakt me erg benieuwd naar het boek van Lisa. Ze is hieronder te horen in een speech.


De documentaire lijkt me zeer interessant, vooral om een beeld van de situatie van extreemrechts en extreemlinks in Zweden te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten