Google Translate

maandag 25 augustus 2014

Twee wegen - Per Petterson

Boek details:
Auteur: Per Petterson
Titel: Twee wegen
Originele titel: Jeg nekter
Vertaling: Marin Mars
Verschijningsdatum: 2014
Bladzijde: 315 blz
Uitgeverij: De Geus
ISBN: 9789044528091


Samenvatting:
Twee mannen komen elkaar tegen op een brug. Er volgt een ongemakkelijk gesprek: Tommy en Jim waren vroeger vrienden, maar hebben elkaar al vijfendertig jaar niet meer gezien. Door deze toevallige ontmoeting komen veel herinneringen uit hun jeugd boven, toen ze allebei opgroeiden in gebroken gezinnen en kracht putten uit hun vriendschap. Tommy en Jim zijn ieder hun eigen weg gegaan, maar kunnen niet aan hun veelbewogen verleden ontsnappen.

Dit is het eerste boek van Per Petterson dat ik gelezen heb. Per Petterson is een Noorse schrijver en blijkt erg populair te zijn. Twee wegen is zijn negende en op dit moment zijn laatste boek. Ik wist niet dat Per Petterson zo populair was. Hier kwam ik pas achter nadat ik het boek uit had en informatie erover zocht. Bijna alle recensies die ik gevonden heb, zijn zeer positief over het boek. Zelf vond ik het boek lastig te lezen. Misschien komt dat omdat de vakantie naar Zweden er tussen zat en het daardoor langer duurde voordat ik het boek uit had. Het boek wisselt per hoofdstuk van persoon en tijd (1966-1971 en 2006). Dit maakt het verhaal ingewikkeld om te volgen en als je er even uit bent, is het helemaal moeilijk om de draad op te pakken.

Het verhaal begint in september 2006 met Jim. Jim woont ten noordoosten van Oslo, in Romerike. Hij is al een jaar met ziekteverlof. Hij vist regelmatig op de brug naar het eilandje Ulvøya. Interessant is dat tijdens het vissen het woord vadbein wordt genoemd. Vadbein is het ding dat op het dolboord van vissersboten is bevestigd. Jim heeft zijn jeugd doorgebracht in Mørk. Op de brug waar Jim staat te vissen komt hij na ongeveer 35 jaar Tommy Berggren tegen. Tommy was de jeugdvriend van Jim. Tommy was in 1962 tien jaar. Hij heeft drie zusjes, Siri en de tweelingzusjes. Vanaf de ontmoeting op de brug krijgen we inzicht in het leven van Jim en Tommy. Het verleden dat ze samen hadden en wat er later is gebeurd toen ze elkaar niet meer zagen.

In het verhaal komen verschillende dingen aan bod. Degene die me opvielen heb ik hieronder opgenomen en wat website links opgezocht. Er komen in het verhaal vrij veel plaatsen en buurtschappen in Oslo voor. Ik heb een aantal van de buurtschappen en plaatsen opgenomen zodat het een beetje duidelijk is waar het verhaal zich allemaal afspeelt.
Bob Dylan op Blonde on Blonde
Al met al een moeilijk te volgen verhaal, maar wel mooi weergegeven door Per Petterson. Meer informatie over Per Petterson is te vinden op deze fansite over hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten