Google Translate

zaterdag 28 maart 2015

Boeken delen / uitlenen

Ik zit al een tijdje met het idee om de boeken die we hebben uit te lenen. Het idee is ontstaan naar aanleiding van een link van de Scandinavische Vereniging Twente. Deze link is hier te vinden. Bij de Scandinavische Vereniging Twente kun je boeken lenen en weer inleveren tijdens presentaties die gehouden worden op een vaste plek. Dit idee heeft me lange tijd bezig gehouden. Eind 2013 heb ik ook een keer geschreven over Bookcrossing. Deze blogpost is hier terug te vinden. Een leuk idee maar het enige boek dat ik opnieuw heb losgelaten is volgens de Bookcrossing website nooit bij iemand aangekomen. Het idee van uitlenen vind ik leuker. De boeken staan nu bij ons in de kast en misschien hebben anderen er belangstelling voor om ze te lezen. In de loop der jaren hebben we voornamelijk boeken over Scandinavië en omstreken verzameld. Van de boeken die ik gelezen heb, schrijf ik meestal een blogpost. Deze blogposten zijn hier terug te vinden.

Ik heb op internet een aantal initiatieven bekeken zoals Ruilboek.nl en Minibieb.nl. Na wat zoeken kwam ik uiteindelijk de Jipio website tegen. De website is volgens mij net begonnen. Hieronder een samenvatting van het doel van de website:

Help elkaar, deel wat je hebt.

Doe je mee? Met Jipio deel en ruil je spullen met vrienden. Een veilige plek waar je kan zoeken naar wat je nodig hebt en kan delen wat je ter beschikking hebt. Zo help je elkaar en doe je meer met minder.

We begrijpen dat je niet alles met iedereen wilt delen, daarom kan je zelf bepalen met wie en hoe je deelt. Je kan kiezen om je spullen alleen met je vrienden of ook met de vrienden van je vrienden te delen. Je kan kiezen om spullen te ruil of te leen aan te bieden of juist allebei.


Het concept ziet er goed uit. Ik heb het eerste boek (Stallo van Stefan Spjut) erop gezet. De link is te zien op de app.jip.io website. Je moet via je Facebook account inloggen op de website. De boeken worden dan ook gedeeld via Facebook. Ik deel ze via de Blogzweden / Het Hoge Noorden Facebook pagina.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg! Je liep inderdaad al langer met het idee van zoiets als Bookcrossing rond en nu ga je het proberen via jip.io. Ik zal daar ook eens een kijkje nemen. Ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De website zit nog echt in de beginfase. Je kunt via die website ook andere spullen weggeven of uitlenen. Binnenkort zet ik er een weggever op.

      Verwijderen