Google Translate

dinsdag 12 april 2016

Mýrin (Jar City)

Filmdetails:
Titel: Mýrin (Jar City)
Regisseur: Baltasar Kormákur
Jaar: 2006
Verhaal: Arnaldur Indriðason (novel), Baltasar Kormákur (screenplay)
Acteurs: Ingvar Eggert Sigurðsson, Ágústa Eva ErlendsdóttirBjörn Hlynur Haraldsson
Duur: 93 minuten
IMDB cijfer: 7.0



Samenvatting:
Erlendur is een inspecteur van middelbare leeftijd met een dochter met wie hij een moeizame relatie heeft. Hij onderzoekt een IJslandse moordzaak zoals hij er zovelen heeft gezien, meestal het gevolg van een dronken ruzie. Bij deze zaak stuit hij op een grotere kwestie, die al enkele generaties speelt.

De film:
In september 2014 had ik het boek Grafteken van Arnaldur Indriðason gelezen. Die blogpost is hier terug te vinden. In die blogpost had ik het erover dat zijn derde boek Noorderveen (Mýrin - Jar City) is verfilmd. De film eindelijk bekeken. Het boek zelf heb ik nog niet gelezen. Volgens mij is dit de enige verfilming van een boek van Arnaldur Indriðason. Vreemd dat het derde deel is verfilmd. Je mist de vorige delen waarin inspecteur Erlendur en de rest wordt geïntroduceerd. De film begint met het overlijden van een kind. Het duurt even voordat je door hebt dat de gebeurtenis in het verleden plaats gevonden heeft. Na het kijken van de film, las ik in een recensie dat de blauwgekleurde scenes flashbacks waren. Dat had ik dus niet door. De flashbacks kwamen uit het recente verleden. Direct na de dood van het kind vindt in het heden een moord plaats. Erlendur onderzoekt de moord samen met zijn jongere collega Sigurður Óli. Geen introductie van Erlendur en zijn collega, maar direct aan de slag. Later kom je erachter dat de dochter van Erlendur middenin de drugsscene zit. Erlendur woont zelf in een flat. De film schetst een triest beeld van Reykjavik. De beelden van IJsland zelf zijn schaars, maar wel geweldig. Ik heb hieronder twee scenes opgenomen:


Erlendur.
Het verhaal zelf is lastig te volgen. Je moet de aandacht er wel bij hebben. Omdat ik het boek niet gelezen heb, maar wel de achtergrond van Erlendur ken, is het wel te volgen. Persoonlijk vind ik daarom de film goed. Ik weet niet of ik de film nog goed vind als ik het boek heb gelezen. Meestal wel, want als ik het boek eerst heb gelezen, dan valt de verfilming meestal tegen en andersom voegt het boek wat toe aan de film. Het verhaal zelf zit goed in elkaar en is origineel en actueel. De Engelse titel Jar City wordt duidelijk in de film en staat voor het IJslandse bedrijf deCODE Genetics. De film en het boek levert felle kritiek op het verzamelen van gen door het IJslandse bedrijf. Meer info over deCODE genetics is te vinden op de onderstaande websites;

DNA IJslanders: uniek en gewild
Big Brother op IJsland
Jacht op DNA in IJsland
Heel IJsland in een commerciële databank
De vrucht van eenzaamheid
IJsland verkoopt genetisch erfgoed
Why Iceland Is the World’s Greatest Genetic Laboratory
The Iceland Experiment

Erlendur, zijn dochter Eva en zijn jonge collega Sigurður Óli worden goed neergezet door de acteurs. Omdat ik de laatste tijd wat meer IJslandse films en series heb gekeken komen een aantal acteurs weer terug. Ingvar Eggert Sigurðsson speelt Erlendur. Hij deed mee in de serie Trapped. Björn Hlynur Haraldsson speelt Sigurður Óli en hij speelde ook in de serie Trapped en Hamarinn. De karakters uit het boek komen in de film tot leven en het klopt.

Recensies:
- Cinemagazine
- 8Weekly
- Film1
- Moviemeter

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me heel interessant, vooral door de setting. Maar ietsje meer info over de hoofdpersonen is misschien ook wel handig, gelukkig hebben we jou nog ;o)!! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eerste en tweede deel van de serie lezen helpt ook :-).

      Verwijderen